nieuws-beacon-projecten

Steeds meer Beacon-projecten van start in Nederland

In 2014 zijn er al enkele showcases met Beacon toepassingen opgestart; FloraHolland, Groninger Museum, de Bijenkorf Rotterdam en Schiphol, allemaal gerenommeerde partijen met een Beacon-project. Via de beacon introductie bij deze partijen kent een deel van de de markt de mogelijkheden van locatie-specifieke informatie. Echter nog lang niet iedereen weet van het bestaan Beacons en de mogelijkheden die ze bieden.

Enerzijds zal dit veroorzaakt worden doordat de consument het gebruik van Beacons niet merkt, of onbewust toedicht aan een andere functionaliteit op de smart Phone, zoals GPS of WIFI. En anderzijds omdat er massa’s consumenten zijn die niet bij één van die pilots geweest zijn afgelopen jaar. Maar de marktadaptie van Beacons zal in 2015 alleen maar verder groeien, en de verwachting is dat dit jaar het grote publiek ook kennis zal maken met de voordelen van Beacon-technologie.

Want het aantal projecten blijft groeien in Nederland. Voorbeelden zijn onder anderen het vervoersbedrijf Veolia, dat Beacons gebruikt om spits mijden te bevorderen; een vorm van crowd control. Een ander is het van Gogh Museum en de Hermitage in Amsterdam, waarbij YouTube filmpjes met achtergrondinformatie getoond worden op basis van locatietriggers. Maar ook Specsavers, die beacons gaan gebruiken om direct te identificeren en de klantenprofielen beschikbaar te hebben. Dit zijn zo maar wat partijen met een Beacon-propositie die in de markt zijn gezet, of binnenkort gaan komen. En ook internationaal grote partijen zoals Facebook, McDonalds, Barclays en Karlsberg zullen op den duur met hun Beacon-propositie naar hun Nederlandse vestigingen gaan komen.

Al deze nieuwe projecten zullen zorgen voor een vergroting van de herkenbaarheid en de acceptatie van Beacons. Dit biedt kansen voor alle retailers, want zodra de mist rondom de mogelijkheden van Beacons voor de consument is opgetrokken, zijn er geen grenzen meer.