nieuws-mcd-1

McDonalds Turkije bereikt 30% van haar klanten met iBeacon campagne

Bron nieuwsbericht: iBeacon-Retail. De iBeacon campagne van McDonalds in Georgia heeft voor een omzetstijging gezorgd van 8% en was daarmee uiterst succesvol. In de voetsporen hiervan heeft nu ook McDonalds in Turkije een pilot gedaan met iBeacons en heeft daarmee ook prima resultaten weten te behalen.

Eerste iBeacon pilot bij McD café

De pilot is gedaan in Istanbul bij 15 McDonalds vestigingen in het McD café. Hierbij lag de focus bij de introductie van de nieuwe koffiedrankjes chai tea latte, ginger en coconut latte.

Voor de campagne is niet de app van McDonalds zelf gebruikt maar de app ‘Shopping Genie’ die populair is bij de Turkse consument voor het vinden van aanbiedingen. Wanneer een klant de McDonalds binnenliep kregen ze direct de aanbieding te zien via een push bericht die geactiveerd werd door de gebruikte Kontakt iBeacons. Eén van de aanbiedingen was bijvoorbeeld een gratis nieuw koffie product bij aankoop van een ‘standaard’ koffie.

De resultaten van de pilot in het McD café waren zo indrukwekkend dat McDonalds ervoor koos ook direct een iBeacon campagne te starten voor de introductie van een nieuwe hamburger variant.

Relevantie van de campagne

Nedim Bali, de Marketing Manager van McDonalds Turkije vond het vooral belangrijk dat klanten relevante berichten kregen die niet als spam gezien werden en was tevreden met het resultaat en de conversie van de iBeacon campagne:

We know that a mobile channel plays a crucial role in reaching out the customers and that it’s important to send relevant offers to users and not just spam them. Shopping Genie follows those simple rules, tailoring each users’ special offers to his or her pre-selected likes, and results of the campaign are the strong indication of ho good the targeting is.

What’s more, proximity marketing makes it possible for us to see the conversion rate of a visit resulting with a purchase in real time. The results of the campaign proved that our customers liked both: the products and the campaign mechanism.

Resultaten McDonalds iBeacon campagne

Beide campagnes hebben 6 weken gelopen en bestond voor de klant uit twee fases. Eerst is relevantie voor de klant gemeten door te vragen in de Shopping Genie app of ze interesse hadden in aanbiedingen van McDonalds. 20% van de Shopping Genie gebruikers heeft hier positief op gereageerd.

Van de gebruikers die interesse hadden in de McDonalds aanbiedingen heeft 30% die ook daadwerkelijk gebruikt. Daarmee bereikte McDonalds een veel hogere ‘redemption rate’ dan welke andere campagne dan ook waarmee is aangetoond dat relevantie acties via iBeacon zeer succesvol kunnen zijn. Bovendien is gemeten dat klanten na het inleveren van een coupon vaker terugkwamen in het restaurant zelfs zonder dat ze van een aanbiedingen gebruik konden maken.

McDonalds in Instanbul heeft met deze iBeacon aanbiedingen dus één derde van haar klanten weten te bereiken en ervoor gezorgd dat ze langskwamen en zelfs vaker terugkwamen!

nieuws-mcd-2