nieuws-5-trends

De 5 trends die retail-winkels gaan veranderen

Iedere eigenaar van een retail-winkel is bezig met het vraagstuk; ‘hoe ga ik nog meer uit mijn klanten halen’. De laatste jaren is dit voor retailers een steeds belangrijker punt geworden om überhaupt te overleven door de opkomst van online-aankopen. Deze nieuwe, snelle en gemakkelijke manier van aankopen doen is een explosief groeiende markt. In 2014 is er 22% meer verkocht via internet dan in 2013.

En deze nieuwe manier van aankopen doen zorgt ook voor een nieuwe trend in winkelen, namelijk het zogenaamde “ showrooming”. Hierbij worden winkels gebruikt als een uitstalkast, een soort museum waarbij de handelswaar bekeken en vergeleken wordt, en daarna via internet voor de laagste prijs besteld. Maar de retail-winkels in binnensteden hoeven deze ontwikkelingen gelukkig niet alleen maar te vrezen, want experts verwachten dat er voor 2020 grote veranderingen zullen volgen in het winkelgedrag van consumenten. Voorwaarde is wel dat retailers zich aanpassen aan de volgende 5 ontwikkelingen.

1.    Ondersteunen van showrooming als retailer

Volgens die experts is showrooming een gegeven en zullen retail-winkels, en zeker warenhuizen zoals V&D en de Bijenkorf, showrooming moeten bevorderen door te dienen als plaats waar men als ontspanning naar toe gaat. Mensen vermaken, nieuwe innovatieve elementen bij producten tonen en extra informatievoorzieningen bieden, dat is de trend voor succesvolle retailers. Hierin is beacontechnologie van groot belang. Beacons kunnen specifieke informatie pushen aan consumenten, én het klantprofiel vervolmaken door informatie zoals ‘hoe lang iemand bij een product staat’ toevoegen. Daarnaast bieden beacons de mogelijkheid om een orderscherm te tonen, waarop consumenten direct het product kunnen bestellen en thuis laten bezorgen. Hierdoor blijven de inkomsten toch voor de desbetreffende retailer.

2.    Analyseren van data in je fysieke winkels

Beacons verzamelen informatie over de klanten in een locatie. Deze data kan gebruikt worden, net als in de e-commerce, om een beter beeld te krijgen van de klant. Welke advertenties werken, welke acties moeten er binnenkort plaats vinden, wat zijn de gewoontes van een klant en wat de voorkeuren per doelgroep. Al deze informatie kan door winkels gebruikt worden om hun klantengroep optimaler te bedienen en uit te nutten, bijvoorbeeld door specifieke plaatsing van producten en variabele prijzen.

3.    Versimpelen van betalingen en transacties voor consumenten

Eén van de veranderingen die we nu al zien is het mobiel betalen. Verschillende gerenommeerde partijen zoals Apple en Google zijn bezig om deze betaalmethode efficiënter en gemakkelijker te maken. Door de inbreng van deze partijen zal het bestellen en direct betalen van producten vlekkeloos, en bijna zonder dat men er extra acties voor hoeft te doen, verlopen. Sommige experts voorspellen zelfs dat men direct met de producten uit de winkel kan lopen, en dat de systemen deze producten detecteren, de verkoopprijzen optellen en direct van de betreffende bankrekening afschrijven.

4.    De retailer speelt in op klantfeedback en de zintuigen van de klant

Naast het analyseren van kwantitatieve data, zoals de doorgebrachte tijd in een winkel, zullen retailers ook steeds meer gebruik gaan maken van kwalitatieve data van hun klanten. Denk hierbij aan hoe positief of negatief ze zijn over bepaalde producten, service of aanduidingen in de winkel. Maar misschien nog radicaler zal het beïnvloeden van klanten door middel van muziek, geur en kleur zijn. Systemen, die alle data van de klanten bijeen brengen en hierop deze fysieke elementen aanpassen, zullen zorgen voor meer verkopen en een verhoogde merkentrouwheid.

5.    Technologie wordt de nieuwe verkoop assistent voor retailers

Al deze trends hebben 1 onderdeel met elkaar gemeen, het gebruik van nieuwe technologieën. Deze ontwikkeling zal bepaalde routinematige handelingen van winkelmedewerkers vervangen. Denk hierbij aan zelf-service, navigatie in de winkel, of informatievoorziening aan klanten via beacons. Hierdoor is het voor verkoopmedewerkers mogelijk meer tijd te steken in het opbouwen van relaties met de klanten en het optimaal verlenen van de gevraagde service. Achterblijven in technologie is de doodsteek voor een ondernemer.

Al met al kunnen we dus zeggen dat online-verkopen de manier van offline winkelen drastisch zal veranderen. Door de componenten en technologieën van online-winkelen naar de retail-winkels te brengen, is hun bestaansrecht verzekerd.