nieuws-10-06-2015-a

Beacons: waarom wilt u dat eigenlijk?

De nieuwe technologie van Beacons komt langzaam overwaaien vanuit de Verenigde Staten naar Nederland. Op steeds meer plekken worden Beacon-pilots opgestart en kunnen consumenten de mogelijkheden met Beacons ervaren. Maar wat zijn nu de mogelijkheden? En moeten wij als consument blij zijn met Beacons? Of is het alleen maar hinderlijk als een winkeleigenaar, festival of Leisure-onderneming precies weet wie je bent en waar je bent?

Wij denken dat met het juiste gebruik van Beacons, u als consument vooral gemak en voordeel kunt hebben van deze nieuwe technologie. En daarom zullen we u vertellen waarom, dit doen we aan de hand van de volgende 6 toepassingsgebieden:

Persoonlijke aanbiedingen

Door het gebruik van Beacons wordt de retailer of het event in staat gesteld te traceren wie je bent. Closing the loop heet dit. Je online profiel wordt offline beschikbaar gesteld waardoor bij binnenkomst al bekend is wie je bent en waar je van houdt. Op basis hiervan kunnen persoonlijke aanbiedingen gedaan worden, bijvoorbeeld van je favoriete merk, maar dat kan ook een gratis cola zijn bij je derde bezoek aan de bar. Daarnaast kan je op deze wijze spaarpunten ontvangen, en inleveren bij een volgende aankoop, waardoor een loyalty-programma met prijsdifferentiatie mogelijk is. Automatisch sparen en inwisselen en dus goedkoper aankopen doen, dat is voor iedereen prettig.

Indoor navigatie

Beacons geven je ook de mogelijkheid tot indoor navigatie. Veel mensen gebruiken GPS voor navigatie, maar in gebouwen is die niet exact genoeg. Met Beacons kun je navigeren op verschillende verdiepingen en in verschillende richting. De juiste aanwijzing verschijnt op het scherm wanneer je in de buurt komt van een Beacon. Dit kan de route zijn, tips en hulp of detailinformatie over de locatie.

Identificatie

De Beacon traceert telefoons die een carrier app hebben. Dit is een app die als ontvanger geldt en die de Beacon en de telefoon verbindt en zorgt voor de juiste informatie op het juiste moment. Hierdoor weet een retailer, event of beveiliger precies wie er in de buurt is, hoe lang je daar al bent, en bijvoorbeeld zelfs of ‘jouw profiel’ als bezoeker toegang biedt tot die locatie(denk aan toegangskaart, rechten e.d.). Op basis hiervan zouden deuren open kunnen gaan. Dit helpt dus bij het beveiligen van locaties en bij het snel identificeren.

Track & Trace

Naast het sturen van de juiste route naar mensen, voor indoor navigatie, en het identificeren van personen is het ook mogelijk om Track & Trace te doen. Bij welke Beacon bij ben je in de buurt. Hoeveel mensen zijn er en hoe lang. En hoeveel bewakers of verkopers zijn er. Dit is voor bepaalde locaties van essentieel belang in de crowd control, of om bezoekers na een bepaalde tijd te ondersteunen. Je wordt sneller en beter geholpen, dat is prettig.

Detailinformatie

Door Beacons weten we dus wie iemand is, en belangrijker nog, waar iemand is. Hierdoor kan je locatie-specifieke detailinformatie krijgen dat echt relevant is. Denk aan achtergrondinformatie over een schilderij waar je bij staat, de specificaties van een product in een Electra winkel waar je al 5 minuten naar staat te kijken, of over de flora en fauna van het natuurgebied waar in je aan het wandelen bent. Dit zorgt voor een optimale bediening en beleving voor jou als bezoekers van een locatie.

Afrekenen

Als verschillende informatie, zoals klantprofielen, inwisselen van spaarpunten van een loyalty-programma, persoonlijke aanbiedingen en locatie-informatie samengebracht wordt, kan een persoonlijke prijs opgesteld worden voor consumenten bij een bezoek aan een locatie. Beaconstreet biedt de mogelijkheid om direct af te rekenen via verschillende betaalwijzes, waardoor het betalingsverkeer en het afrekenen op de achtergrond van het bezoek komt. Door de naadloze afhandeling wordt de betaling een onzichtbaar en automatisch element in de customer journey.